Zachęcam Cię, żeby regularnie i jak najszybciej odpowiadać na wszystkie opinie Gości. Nie tylko na Booking.com, ale też na Facebook’u czy Google. A przynajmniej na wszystkie negatywne i ponad połowę pozytywnych. O tym dlaczego warto, pisałam w poprzednim wpisie, który znajdziesz tutaj:
Dlaczego warto odpowiadać na opinie Gości?
Dzisiaj mam dla Ciebie garść kilka wskazówek i inspiracji, w jaki sposób takie opinie formuować.
Czego nie może zawierać odpowiedź i jak je pisać? Podpowiadam poniżej.
By Twoja odpowiedź na opinię Gościa na Booking została zaakceptowana, musi spełniać kilka dość istotnych czynników. Czego nie można?
O tym, dlaczego warto odpowiadać także na pozytywne opinie na Booking, mamy osobny post na blogu. Możesz ograniczyć się do prostego “Dziękuję”, zachęcam jednak by przyjąć strategię, która zachęci Gości do powrotu, a pozostałych do wybrania Twojego obiektu.
Każdy z nas lubi czuć się wyjątkowo. Dlatego możliwie jak najdokładniej personalizuj swoją odpowiedź. Przeczytaj, co Gość napisał, co pochwalił i podziękuj za komplement.
Przykład: Gość chwali obsługę klienta.
Odpowiedź: Bardzo dziękuję za pozytywną opinię. Zawsze miło nam czytać, gdy Goście chwalą naszą obsługę. Staramy się jak możemy, by nasi Goście czuli się jak najlepiej i cieszymy się, że jest to doceniane.
Pamiętaj, że odpowiedź na opinię piszesz nie tylko dla Gościa, który ją wystawił, ale też dla przyszłych Gości. To świetna okazja na podkreślenie zalet Twojego obiektu.
Przykład: Gość chwali świeże śniadania.
Odpowiedź: Bardzo mi miło, że pobyt u nas się podobał. Sekretem naszych pysznych śniadań są lokalni dostawcy, którzy piękną dla nas pyszne pieczywo i dostarczają produkty. Dziękuję za opinię i zapraszam ponownie.
Tak mamy już w głowie poukładane, że na 5 zalet i 1 wadę dotrze do nas co? Tak, najgłośniej wybrzmi wada. Pomiń to w swojej odpowiedzi, podkreśl korzyści. Nie skupiaj się na szczegółach.
Skoro Gość jest zadowolony, naturalnym jest zaproszenie na ponowny pobyt. Budowanie lojalności to najlepszy sposób na powracających Gości.
Pamiętaj tylko, że w odpowiedzi na opinię na Booking nie możesz wspominać o pakietach dostępnych na Twojej stronie, ani dawać zniżek.
Opinie negatywne możemy podzielić na te obiektywne (czyli rzeczywiście coś się zadziałało, co mogło wpłynąć na odczucia Gościa) i na te subiektywne (gdy Gość pisze, że wystrój mu się nie podoba, że lokalizacja nie taka, za dużo ludzi na basenie itp.).
Mimo, iż dziękowanie za niepochlebną opinię jest ostatnim na co masz ochotę, nie zapomnij o celu. Nie piszesz jej dla siebie, tylko dla Gości - zapomnij więc o udowadnianiu, że masz rację.
Odpowiadasz na negatywną recenzję na Booking, by zminimalizować wpływ tej opinii na odbiór Twojego obiektu i ją “złagodzić”.
Czasem dobra odpowiedź na opinię negatywną Gościa ma lepszy wpływ, niż opinia pozytywna.
Zatem zacznij od podziękowania, że Gość poświęcił swój czas.
Odpowiedź powinna być miła i bez negatywnych emocji. Nawet jeśli zarzuty są irracjonalne.
To, czy reagujesz impulsywnie i odpowiadasz z dużą dawką złości pozostali Goście odbiorą jako agresywne.
Staraj się, by odpowiedź była zatem rzeczowa, obiektywna, bez negatywnego ładunku emocjonalnego. Najgorsze co możesz zrobić, to oskarżać Gościa, że nie powinien tak się czuć, czy że jego opinia jest bezzasadna.
Szanuj swoich Gości. Nawet, gdy wiesz, że może nie mają racji.
Jeśli możesz problem rozwiązać, koniecznie napisz o tym w odpowiedzi na opinię Gościa. Podkreślając, w jaki sposób zostanie to naprawione. Tym bardziej, gdy już sprawa jest wyjaśniona.
Pokażesz wtedy, że nie puszczasz mimo uszu zgłaszanych uwag i nowy odwiedzający nie doświadczy tego samego.
Zawsze znajdzie się Gość, który chciałby, aby śniadania były od 6 lub do 12. Gdy takich Gości jest sporo - może warto zastanowić się nad zmianą oferty?
Jeśli są to pojedyncze przypadki, zawsze możesz zaoferować dodatkowo płatną usługę - przygotowanie kanapek lub tzw. późne śniadanie.
Mając wybór, Goście przestaną komentować, bo będą mieć poczucie, że “zgodzili” się na warunki. W razie czego, zawsze można to podkreślać w odpowiedzi, że szkoda, że Gość nie skorzystał z dostępnej opcji.
No dobrze, a co gdy Gościowi nie podoba się wystrój? Gdy okolica mu nie odpowiada? Gdy Twój obiekt przyjmuje rodziny z dziećmi i to właśnie przeszkadza?
Wyraź smutek i zamień to na korzyść.
Przykłady:
Opinie Gości na Booking są weryfikowane. Mogą je wystawić tylko osoby, które rzeczywiście zarezerwowały pobyt.
Nie zostaną wyświetlone opinie zawierające wulgaryzmy, spam itp. W szczególnych przypadkach możesz też prosić Booking.com o usunięcie opinii. Kiedy?
O każdym przypadku decyduje indywidualnie obsługa Bookingu. By wysłać prośbę o usunięcie opinii, należy zalogować się do Extranetu i wysłać wiadomość korzystając z tematu “Opinie Gości”.
Opinie mają moc. Wg. badań ponad 80% turystów zwraca uwagę i czyta opinie, zanim zarezerwuje nocleg.
Regularne odpowiadanie na opinie na Bookingu powinno być częścią Twojej obsługi posprzedażowej i budowaniem lojalności Gości.
I najważniejsze - nie zapominaj, jest to też możliwość na pozyskanie większej ilości rezerwacji.
Bo turysta czytający recenzje, widzi również Twoje odpowiedzi. Od Ciebie zależy, jakie one będą. Spraw, by każda odpowiedź zachęcała do rezerwacji.
Jeśli potrzebujesz inspiracji, pobierz nasze gotowe odpowiedzi na każdą okazję.