Blog
Channel Manager
Porady dla hotelarzy

Co to jest overbooking i jak go uniknąć?

Overbooking w branży noclegowej to sytuacja, gdy sprzedasz więcej noclegów niż posiadasz. Nazywany jest też często podwójnymi rezerwacjami.

Sprzedawanie więcej miejsc niż się posiada, to dość częsta strategia linii lotniczych - wynika to z faktu, że wiele osób nie pojawia się, a duża część odwołuje. 

W hotelarstwie w Polsce mało znam obiektów stosujących overbooking jako strategie sprzedaży. A mimo wszystko, zdarza się często. 

W jaki sposób go uniknąć? Jakie masz opcje, gdy spotka to Ciebie?

Przeczytasz w naszym artykule poniżej.

Celowe działanie, nagła sytuacja czy błąd ludzki?

Wiele osób twierdzi, że overbooking w hotelu to sytuacja całkowicie normalna i stanowi sposób na maksymalizację zysków. 

Jednak hotelarze, z którymi rozmawiałam, jak ognia boją się overbookingu. Szczególnie u pośredników sprzedaży, takich jak Booking. 

Pękniętej rury, pożaru, sytuacji losowej nie da się przewidzieć ani uniknąć. To jednak zdarza się rzadko. 

Najczęstszym powodem nieplanowanego overbookingu w hotelu jest błąd ludzki. 

Bo zarządzanie kilkoma kalendarzami, na różnych portalach, jest po prostu trudne. I łatwo o pomyłkę.

Jakie są konsekwencje overbookingu na Booking?

Koszty są różne, w zależności od tego, czy uda Ci się znaleźć zakwaterowanie dla Gościa (na które się zgodzi), czy relokacją zajmie się Booking. 

Jeśli uda Ci się relokować Gościa we własnym zakresie - ponosisz koszty ewentualnych różnic w cenie.

Gdy zostawiasz to Booking, zapłacisz za:

  • różnicę w cenie,
  • ewentualny transport Gościa,
  • prowizję (gdy masz więcej niż 4 overbookingi w roku).

Dodatkowo straty wizerunkowe - taka sytuacja jest bardzo stresująca dla podróżujących. 

Jak radzą sobie obiekty aktualizujące dostępność “ręcznie”?

Spotykam się z kilkoma modelami sprzedaży dla obiektów, które działają “ręcznie” - czyli logują się do extranetu partnera:

  • udostępnianie wszystkich pokoi i wszystkich terminów na kilku kanałach sprzedaży - aktualizują na bieżąco - duża szansa overbookingu i pomyłki,
  • udostępnianie innych pokojów do rezerwacji w OTA, a innych do rezerwacji bezpośrednich,
  • udostępnianie różnych terminów dla OTA i różnych do rezerwacji bezpośrednich (np. poza wakacjami OTA, wakacje dla bezpośredniej)
  • bieżące reagowanie wg. potrzeb (czyli np. gdy pozostał jakiś pokój na weekend, udostępnienie go w OTA).

Każda z tych strategii ma swoje wady i zalety. Tam gdzie ryzyko overbookingu jest małe, zyski nie są zmaksymalizowane. Bo będą pojawiać się luki. 

A gdy ogłaszamy noclegi na różnych portalach, ciężko jest zsynchronizować kalendarze.

Dzwoni telefon, przyjmujesz rezerwację. Zanim zalogujesz się do extranetu dzwoni kolejny. I zapominasz o aktualizacji dostępności. Lub w tym czasie wpada rezerwacja na ten sam pokój.

Najlepsze rozwiązanie minimalizujące overbooking

By praktycznie całkowicie uniknąć overbookingu, a jednocześnie zmaksymalizować zyski powstał Channel Manager

To takie narzędzie do synchronizacji kalendarzy na różnych portalach sprzedażowych, z Twoim kalendarzem online. 

Wiele z nich umożliwia też synchronizację z Twoją stroną internetową, zmianę cen bez logowania do extranetu i wiele więcej.

Mając Channel Managera nie musisz martwić się aktualizacją dostępności. On robi to automatycznie. Jeśli miałabym powiedzieć, jaka funkcja w NFHotel najlepiej ułatwia pracę wszystkim recepcjonistom i hotelarzom, byłby to właśnie Channel Manager.

Jak to działa w praktyce?

Decydujesz, na jakich portalach chcesz udostępniać noclegi, po jakiej cenie i czy wszystkie terminy, czy wybrane (plus ewentualne restrykcje np. pobyt minimum 3 noce). 

Łączysz portale z kalendarzem online i to wszystko. 

Teraz rezerwacje z portali będą wpadały same na Twój kalendarz online. I dostępność będzie też aktualizowała się sama. 

Bez względu na to, czy wprowadzisz rezerwację ręcznie na kalendarz (np. telefoniczną), czy jest to rezerwacja z Bookingu - gdy dany termin zostanie zajęty na kalendarzu, automatycznie dostępność jest zmieniona na innych kanałach (np. airbnb).

W NFHotel przeprowadzamy naszych użytkowników przez proces konfiguracji, aby mieć pewność, że wszystko będzie działać jak należy.

Na co zwrócić uwagę, by uniknąć overbookingów?

Przede wszystkim na automatyczną synchronizację i czas działania. 

Średnia globalna czasów zapytań o dostępność Channel Managerów zintegrowanych z Bookingiem to ok. 60 sekund. Pół minuty uważa się za wynik bardzo dobry.

Jak się domyślasz, im mniejsza wartość, tym mniejsze szanse na overbooking. 

W NFHotel ten czas to 8-10 sekund. I jest to najlepszy możliwy czas, jaki możemy uzyskać. Gdyby partnerzy umożliwiali szybszą synchronizację danych, NFHotel jest w stanie wysyłać je co sekundę.

Jak uniknąć overbookingu w obiekcie noclegowym?

Opcję są dwie:

  1. Poświęcasz dużo czasu (swojego lub recepcjonisty) na monitorowanie na bieżąco rezerwacji i aktualizowanie dostępności we wszystkich kanałach ręcznie logując się do każdego z nich.
  2. Używanie Channel Managera, który automatycznie robi to za Ciebie.
Chcesz wypróbować Channel Managera za darmo?
Kliknij w poniższy przycisk i wypełnij formularz. Skontaktujemy się z Tobą i podpowiemy jak używać NFHotel, by zmaksymalizować wyniki.
Chcę sprawdzić Channel Managera

To również może Cię zainteresować

Skontaktuj sie z nami
Chętnie odpowiemy na Twoje pytania. Zapraszamy do kontaktu.
+48 534 202 070
info@nfhotel.pl
Pobierz aplikację
Załóż konto w NFHotel i używaj programu dzięki wygodnej dzięki aplikacji. Nie masz jeszcze aplikacji? Ściągnij ją i korzystaj za darmo!
© 2024 NFHotel Sp. z o.o. | Dane firmyPolityka prywatności
homeapartmentenvelopeeyelicenseuserstagphone-handsetphonelaptop-phonechart-barsdiamondearthsmilealarmclockcrossmenuchevron-uparrow-rightcross-circlelayers