W czasach, gdy prowizja portali rezerwacyjnych mocno obniża zyski, warto pomyśleć nad zachęcaniem Gości do rezerwacji bezpośrednich, tzw. direct bookings.
Dlatego dzisiaj proponuję kilka pomysłów, które możesz niskim kosztem wprowadzić w życie.
Dużo się o tym mówi, ale mało kto to robi.
Co publikować?
Na przykład zdjęcia obiektu i okolicy, oferty, wolne terminy. Pokazuj jak Goście świetnie spędzają czas u Ciebie, jak smakowicie wyglądają śniadania.
Na weekend zapowiadają piękną pogodę? To okazja, by zaprosić Gości do rezerwacji.
A może w Twojej okolicy odbywa się fajne wydarzenie? Napisz o tym.
Publikuj też treści o atrakcjach okolicy - zyskasz obserwujących, którzy z czasem zmienią się w rezerwujących.
Każda miejscowość turystyczna ma swoją grupę na Facebooku. Dołączaj do nich, udzielaj się. W zadawanych pytaniach odpowiadaj. Buduj swój wizerunek jako obiektu chętnego do pomocy, eksperta od swojej okolicy.
Na takich grupach często pojawiają się pytania o noclegi - to świetna okazja na zdobycie rezerwacji bezpośrednich.
Na pewno w Twoim obiekcie jest miejsce, w którym Goście chętnie się fotografują. Może być to kominek w salonie, przepiękne róże w ogrodzie, altanka z widokiem. Może posiadasz fajny hamak lub wiszący fotel w ogrodzie? Wykorzystaj to!
Zawsze jest też opcja stworzenia takiego miejsca, dodając gadżety typu sztuczny drink z palemką przy basenie, regionalne akcesorium lub śmieszny kapelusz. Coś w rodzaju Twojej własnej foto-budki.
Wskaż to miejsce jako idealne do zdjęć i zasugeruj Gościom oznaczenie Cię na Facebooku i Instagramie. Niskim kosztem możesz zrobić naprawdę fajną reklamę.
Goście będą Cię oznaczać na zdjęciach, a Twój obiekt zobaczą wszyscy ich znajomi i obserwujący.
Tylko nie zapomnij o najważniejszym - na zdjęciu powinna być widoczna Twoja nazwa.
Opinie mają wpływ na rezerwacje. Zdecydowana większość Gości czyta recenzje i na ich podstawie podejmuje decyzje.
O tym, że warto odpowiadać na opinie pisaliśmy w poście: Dlaczego musisz odpowiadać na opinie Gości?
Wspomnę tylko, że Twoje odpowiedzi:
Zachęcaj Twoich odwiedzających do wystawiania opinii na Google i Facebooku i regularnie na nie odpowiadaj. A wpłynie to na liczbę rezerwacji.
Zachęcaj swoich Gości do wyrażenia zgody na działania marketingowe takie jak np. newslettery.
Możesz to zrobić oferując im atrakcyjniejsze ceny na oferty first minute, vouchery na urodziny, informacje o pakietach i ofertach specjalnych.
Mimo, iż wiele osób uważa, że e-maili nikt nie czyta, jest to nadal bardzo skuteczny sposób na sprzedaż. Szczególnie, gdy wysyłasz wiadomości do osób, które już Cię odwiedzili i miło wspominają.
Nasz program hotelowy pozwala na tagowanie rezerwacji - możesz więc dodać tag “Zadowolony Gość” i wysyłać newsletter tylko do osób oznaczonych takich tagiem.
Pomagają w tym systemy do automatyzacji marketingu - w NFHotel mamy integrację z ActiveCampaign. I z niego korzystamy też na co dzień.
Tutaj muszę wrócić znów do innego postu na naszym blogu:
Jak Booking Engine zwiększa zyski w obiektach noclegowych?
I możesz mi wierzyć lub nie, ale formularz rezerwacji online (czyli właśnie Booking Engine) zwiększa liczbę rezerwacji.
Bo to nie jest tak, że każdy zainteresowany zadzwoni do Ciebie. Część, zamiast dzwonić, woli poszukać Twojego obiektu na Booking i tam zarezerwuje, a część poszuka kogoś innego.
Szczególnie osoby młode, przyzwyczajone do zakupów w internecie.
Zarówno na tych portalach gdzie ogłoszenia są płatne, jak np. OLX, jak i na tych pobierających prowizję od rezerwacji. Wpisz w wyszukiwarkę noclegi i nazwę Twojej miejscowości. Sprawdź, jakie są warunki reklamy.
Czy im więcej tym lepiej? I tak, i nie. Warto być wszędzie, pod warunkiem, że są tam Twoi Goście.
Bo luksusowego hotelu raczej nikt na OLX nie szuka.. Każdy portal ma swoją specyficzną grupę odbiorców. Twoim zadaniem jest poznać, gdzie są Twoi przyszli Goście.
Goście chętniej zarezerwują, gdy zobaczą, że w Twojej okolicy, czy w samym obiekcie są ciekawe atrakcje. Ułatwi to też planowanie czasu.
Prowadzenie bloga i publikacja artykułów ma wiele plusów. Opisy atrakcji wraz z dojazdem i cenami, informacje o szlakach pieszych i rowerowych, pomysły na wycieczki, informacje o wydarzeniach - to wszystko sprawia, że Twoja strona zyska nową wartość dla odwiedzających.
Wpłynie to korzystnie na widoczność strony w internecie i ruch na stronie. Ponadto zyskasz zaufanie Gości, a to wszystko przełoży się na liczbę rezerwacji bezpośrednich.
Coraz więcej osób odkłada decyzję o wyjeździe na ostatnią chwilę. To szansa dla Ciebie, by zachęcić takie osoby na wybór właśnie Twojego obiektu.
Takie oferty możesz tworzyć na swojej stronie internetowej (np. mając silnik rezerwacji) i udostępniać na Facebooku lub w e-mailach.
W kanałach OTA także jest to możliwe, szczególnie gdy korzystasz z Channel Managera - w NFHotel obniżysz cenę np. o 10%, bez konieczności logowania do portali.
To dość mocno zaniedbana gałąź marketingu obiektów noclegowych, a szkoda.
Bo pakiety nadal są bardzo chętnie wybierane przez Gości.
Wiedzą o tym duże hotele, które prześcigają się wręcz w tworzeniu turnusów jogi, pakietów SPA, animacji dla dzieci.
Może w Twoim rejonie są osoby zajmujące się rękodziełem, które mogłyby przygotować warsztaty dla dzieci na ferie? Może masażysta, który oferowałby usługi dla Twoich Gości z dojazdem? Mobilna manikiurzystka?
Ale też może pakiet ze wcześniejszym zameldowaniem lub dłuższą dobą hotelową? Może kwiaty, szampan lub tort urodzinowy? Kosz słodyczy, albo produktów regionalnych?
Oferta na produkty i dodatkowe usługi na pewno przyciągnie Gości.