Internet daje cały ogrom niezwykle atrakcyjnych możliwości, o których osoby sceptycznie podchodzące do technologicznych nowinek nawet nie śmiałyby marzyć. Jednym z trafniejszych przykładów, odnoszących się naturalnie do działalności hotelarskiej, są systemy rezerwacji on-line - do umieszczenia na własnej stronie www i innych (niektórych) stronach internetowych. Bodaj jedyny sposób na to, żeby obsługiwać turystów zainteresowanych wczasami i krótszymi pobytami przez cały czas, w trybie 24/7… bez przerostu zatrudnienia personelu i/lub łamania przepisów kodeksu pracy.
A wszystko to za sprawą programów hotelowych takich jak nasz rodzimy NFHotel, dzięki którym da się zarówno znacznie usprawnić codzienną pracę - w tym niemal całkowitym zastąpieniem ludzi przez system komputerowy w pewnych obszarach funkcjonowania obiektu noclegowego - jak i korzystać z zupełnie nowych, zyskownych opcji. Widget rezerwacji on-line będzie czymś pośrodku. Dzięki pełnej integracji z grafikiem recepcyjnym i synchronizacji dostępności dokonywanej przez channel managera taki moduł jest praktycznie samowystarczalny (nie trzeba go kontrolować czy czegokolwiek przenosić), a rezerwacje bezpośrednie spływają aż miło. Turyści też będą zadowoleni, że ktoś postanowił zadbać o ich wygodę.
Jak działa system rezerwacji on-line w hotelu?
Z punktu widzenia potencjalnego klienta zdecydowanie najważniejsze jest to, żeby cała ta sieciowa samoobsługa działała szybko, przejrzyście i czytelnie. W widgecie rezerwacji on-line zbędne są graficzne esy-floresy czy wyskakujące okienka - niby zatrzymują użytkownika na stronie na dłużej, ale też niepotrzebnie odciągają uwagę od tego, co zdecydowanie najważniejsze. Skoro turysta przeszedł już do bukowania, niech spokojnie wybiera termin, atrakcje dodatkowe, pakiety specjalne, standard pokoju - walory danego ośrodka wypoczynkowego i kurortu turystycznego najpewniej poznał już wystarczająco dobrze. Po prostu: gość wybiera zakres dat, a system zwraca dostępne w tym czasie pokoje, zaś wybranie czegoś ekstra powoduje dynamiczne przeliczanie ceny. Pozostaje podjąć decyzję i potwierdzić wybór.
Booking engine - rezerwacja on-line w hotelu od strony technicznej
Z widgetem rezerwacji on-line dobrze byłoby powiązać kilka dodatkowych mechanizmów, służących do skutecznego zawarcia umowy oraz należytego podtrzymania kontaktu z klientem. Pierwszym z takich elementów będzie odnośnik do błyskawicznych płatności on-line, pojawiający się tuż po potwierdzeniu bukowania pobytu przez turystów. Ważne, żeby natychmiastowe uiszczenie zadatku było opcjonalne - niektórzy lubią mieć formalności szybko z głowy, ale wciąż jeszcze jest sporo osób które wolą przekaz pocztowy albo przelew z konta. I tu pojawia się druga przydatna rzecz, a mianowicie automatycznie wysyłane e-maile. Wiadomości z widgetu rezerwacji on-line dają gościom pewność, że wszystko przebiega zgodnie z oczekiwaniami. Pierwszy z takich maili powinien stanowić potwierdzenie rezerwacji: termin, rozpoczęcie doby hotelowej, link do regulaminu, dane klienta, a wreszcie informacje o koncie bankowym obiektu i liczbie dni na wpłatę zaliczki (tudzież całej kwoty). Drugiej takiej wiadomości należałoby oczekiwać po tym, kiedy pieniądze już wpłyną. Tym samym wszelkie niedomówienia zostają obrócone wniwecz.
Dowiedz się:
Internetowe kanały sprzedaży coraz zyskowniejsze
Własny, w pełni funkcjonalny widget rezerwacji online na stronę www pozwala na najbardziej opłacalne - czyli bezpośrednie - pozyskiwanie gości przez obiekty hotelarskie. A dziś turystyka wygląda w ten sposób, że coraz więcej osób korzysta z sieci nie tylko przy poszukiwaniu miejsca na nocleg, ale też przy samym rezerwowaniu turnusu. Skoro klienci przenoszą się do sieci, to po prostu trzeba się przestawić na internetowe kanały sprzedaży. Nawet jeśli w tym segmencie dominują serwisy OTA, na których ogłaszają się tysiące obiektów z całego świata, to własna witryna www oraz profile w social mediach mogą generować znaczne zyski nawet przy kilkukrotnie mniejszej liczbie użytkowników.
Użytkownicy programu hotelowego NFHotel mają opcjonalną możliwość umieszczenia modułu bukowania, który internautom pomaga dokładnie tak, recepcjonista osobom dzwoniącym na infolinię. Co równie istotne, widget rezerwacji on-line stanowi integralną część całego systemu. Dzięki temu nie ma mowy o jakichkolwiek opóźnieniach w nanoszeniu rezerwacji z booking engine’u na grafik hotelowy w PMS-ie czy jakichkolwiek innych technicznych felerach, które teoretycznie mogłyby skutkować overbookingiem lub innymi kłopotami.