Bezpośrednie pozyskiwanie klientów za pomocą szeroko rozumianych narzędzi internetowych stanowi aktualnie jedno z największych wyzwań, jakie stoją przed osobami prowadzącymi działalność turystyczno-hotelarską. Branżowe statystyki nie pozostawiają wątpliwości: z roku na rok coraz większą część obłożenia obiektów noclegowych zapewniają goście przychodzący z sieci. Dlatego współpraca z serwisami OTA to praktycznie konieczność, dlatego też widgety na rezerwacje www są właściwie niezbędnym komponentem witryn internetowych ośrodków wypoczynkowych. Takie moduły warto również umieścić w profilach mediów społecznościowych, a i część serwisów z ogłoszeniami pozwala na takie funkcjonalne anonse.
Wzmiankowane we wstępie portale turystyczne w rodzaju booking.com czy e-holiday mają naturalnie nieporównywalny zasięg od stron pojedynczych obiektów. Łatwiej przyciągnąć użytkowników rozbudowanym katalogiem ofert z wielu różnych zakątków niż najbardziej nawet dopracowaną, kuszącą wizytówką - kwestia szerszego wyboru. Tyle że z punktu widzenia hotelarza widget na rezerwacje www może przynosić porównywalne zyski do tego, co wiąże się udostępnianiem swoich pokoi w serwisach OTA. Rzecz jasna wszystko rozbija się o wysokość prowizji, vel “kosztów uzyskania przychodu”. O ile producent programu hotelowego ze zintegrowanym booking enginem pobiera 1-2% z rezerwacji on-line (+ stały abonament), tak wiodące portale pobierają nawet kilkanaście procent wartości z każdego turnusu, który doszedł do skutku. O polityce bezpłatnego odwoływania rezerwacji, często zostawiającej hotelarzy na ludzie, już specjalnie się nie rozpisując.
Czyste zalety wirtualnej recepcji dla wszystkich
Uruchomienie widgetu na rezerwacje www - takiego z prawdziwego zdarzenia - pozwala z pełną odpowiedzialnością na opisywanie strony internetowej jako równoważnika klasycznej recepcji. A przynajmniej działu sprzedaży, nawet jeśli funkcjonującego całkowicie w świecie wirtualnym. Dla potencjalnych klientów taka sposobność ma ten niepodważalny plus, że pozwala zabukować wyjazd i pobyt w każdym momencie. Użyteczne zwłaszcza dla tych, którym doskwiera chroniczny brak wolnego czasu i z niewysłowionym wytęsknieniem oczekują na weekend bądź urlop. Zarządzający obiektami noclegowymi również mają korzyści z tego, że dzięki widgetowi na rezerwacje www kolejne “zamówienia na usługę turystyczną” mogą spływać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu przez okrągły rok. Są to benefity jak najbardziej policzalne, wyrażane w twardej walucie: złotówkami, euro, rublami, koronami… bitcoinami jeszcze chyba nie, ale niektórzy uważają że to tylko kwestia czasu.
Podstawy działania booking engine’u
Skoro przedstawiany element strony internetowej ma robić za dodatkową, bezustannie czynną recepcję, od strony technicznej najistotniejsze wydają się być dwie kwestie: profesjonalnej obsługi klienta oraz przedstawiania wyłącznie aktualnych informacji. W tym pierwszym wypadku chodzi przede wszystkim o komfort poruszania się po dostępnych w widgecie na rezerwacje www opcjach. Te zaś najlepiej ograniczać do minimum, np. pokazywać standardy pokoi dopiero po wybraniu daty przyjazdu i wyjazdu przez klienta. Po co wyświetlać wszystkie, skoro nie każdy będzie dostępny? Zwłaszcza, że szczegółowe informacje o nich można zwykle znaleźć w innych sekcjach. Całe rezerwowanie powinno też odbywać się szybko i intuicyjnie, do czego w zupełności wystarczą trzy kroki. O pierwszym już było, w drugim pozostaje dobranie wyżywienia oraz innych dodatków, porównanie cen poszczególnych standardów i dokonanie wyboru. Na zakończenie widget na rezerwacje www automatycznie wyśle potwierdzenia - zarówno dokonanego “zakupu”, jak też wpłynięcie pieniędzy przy korzystaniu z płatności on-line do uiszczenia zadatku. Albo i całej kwoty od razu, są i tacy turyści.
Channel manager do bezustannego czuwania nad faktyczną dostępnością pokoi
Co się zaś tyczy podawania turystom wyłącznie aktualnych informacji - o zawartość strony internetowej należy zadbać we własnym zakresie, być może z pomocą webmastera. Taki program hotelowy, który sam podmieni stare zdjęcia pokoi na nowe, porządnie zredaguje opis miejscowości czy zmieni układ menu to póki co pieś nieprzewidywalnie odległej przyszłości. Ale już uzupełnienie grafiku czy sprawdzenie wolnych terminów to zadania, które za sprawą widgetu na rezerwacje www wykonają się samodzielnie. Koniec z codziennym sprawdzaniem skrzynki i ręcznym “zdejmowaniem” poszczególnych terminów/pokoi z oferty sprzedaży. Automat zrobi to o wiele szybciej, na dodatek we wszystkich kanałach sprzedaży jednocześnie. Zarówno na grafiku oraz korzystających z modułu bukowania on-line witrynach internetowych, jak też dla bookingu i innych portalach OTA. Takie systemy fachowo nazywa się channel managerami.
Z widgetem na rezerwacje www hotelarz zyskuje dodatkowy kanał sprzedaży. Taki, który zazwyczaj osiąga znakomite wyniki, a przy tym przynosi spore zyski bez poświęcania mu specjalnej uwagi czy oddelegowywania kogoś z personelu do nadzoru. O niskich, wręcz minimalnych już kosztach przychodu przypominając tylko dla formalności. Inwestycja w specjalistyczne oprogramowania niewątpliwie będzie bardzo opłacalną decyzją - zintegrowany z programem hotelowym widget na rezerwacje www to jedna z opcji dla klientów polskiego NFHotel.