Ceny channel managera dla hoteli budzą żywe zainteresowanie w całej branży turystycznej. Właściciele obiektów noclegowych w Polsce coraz powszechniej dostrzegają mniej i bardziej wymierne korzyści, jakie wiążą się z wdrożeniem dedykowanych rozwiązań informatycznych. Channel manager cieszy się szczególnie dużą popularnością - to narzędzie automatyzujące obsługę wielu kanałów sprzedaży, przede wszystkim internetowych. Koszty użytkowania to niewątpliwie istotny, aczkolwiek nie jedyny czynnik wpływający na wybór konkretnego rozwiązania. Cena channel managera również zależy od kilku rzeczy, jednak zdecydowanie nie są to proste zależności w rodzaju “im wyższy abonament, tym lepszy produkt”.
Właśnie, “abonament” to kluczowe słowo kiedy mówi się o cenie channel managera. To przecież usługa biznesowa, której dostawca systematycznie ponosi koszty związane z jej utrzymaniem i rozwojem. Aby channel manager należycie spełniał swoje zadanie, musi działać na okrągło - bodaj żadna firma nie oferuje abonamentu dożywotniego w rodzaju “płacisz raz, a późniejsze aktualizacje masz wliczone w cenę”. Spotyka się za to oferty płatnych aktualizacji. Krótko rzecz ujmując: mamy dwa podstawowe modele obliczania ceny channel managera. Abonamentowy - regularne, stosunkowo niskie opłaty - oraz detaliczny, w którym ponosi się zdecydowanie większe koszty, ale za to rzadziej sięga się do portfela. Przynajmniej w teorii, gdyż wiele zależy od częstotliwości wypuszczania płatnych aktualizacji do channel managera.
Podstawowym aspektem związanym z ceną, jaką należy zapłacić za channel manager, jest liczba obsługiwanych przez dany system kanałów. Zarówno w zakresie zarządzania cenami, jak też synchronizacji dostępności pokoi. Chodzi tutaj o moduły rezerwacji internetowych - nierzadko sprzedawane w pakiecie z channel managerem - rezerwacje recepcyjne z programu hotelowego (tzw. PMS) oraz niezliczoną ilość zewnętrznych serwisów turystycznych. Bezapelacyjnie najważniejszym OTA na polskim rynku, z uwagi na największą liczbę unikalnych użytkowników, jest Booking.com. W dalszej kolejności mamy m.in. eholiday, Airbnb, HRS, Expedię, nocowanie.pl i inne portale rezerwacyjne. Dzięki sprawnemu channel managerowi hotelarze nie muszą już ręcznie obsługiwać paneli obiektów w każdym serwisie z osobna. Ustalanie cen dla poszczególnych kanałów i automatyczne zbieranie rezerwacji z wielu różnych źródeł to z pewnością wygoda oraz potencjał na większe przychody warte konkretnej ceny. Trzeba jednak koniecznie wspomnieć o ewentualności overbookingu.
Zobacz:
W channel managerze dla hoteli od liczby obsługiwanych kanałów dalece istotniejsze są czasy synchronizacji dostępności. Im niższe, tym mniejsze prawdopodobieństwo nałożenia się na siebie rezerwacji z różnych źródeł. Niektórzy uważają overbooking za coś naturalnego, najwyżej hotelarz odwoła kilku gości i po problemie - tylko kto zrekompensuje straty wizerunkowe po takim potraktowaniu klienta, które prędzej czy później zamienią się w straty finansowe? Brutalna prawda jest taka, że żaden producent nie obniży ceny channel managera w związku z overbookingiem. Dlatego przed wiążącymi decyzjami trzeba dopytać się o konkretne czasy. Lepiej mieć channel manager z kanałami synchronizowanymi co sekundę, które można policzyć na palcach jednej ręki, niż CM-a z kilkudziesięcioma kanałami i wysyłającego dane co kilka minut. Na żywym przykładzie: hotelarze korzystający z NFHotel Channel Manager (w atrakcyjnej cenie) spokojnie udostępniają wszystkie pokoje na Booking.com, a inni obawiając się overbookingu otwierają sprzedaż tylko na parę pokoi i nie wykorzystują w pełni potencjału swojego obiektu.
Innymi słowy: duże obiekty za system do obsługi wielu kanałów rezerwacji zapłacą więcej od mniejszej, a więc niebezpośredniej konkurencji na rynku turystycznym. I naprawdę trudno się temu dziwić. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że channel manager pełniący pieczę nad kilkuset pokojami wymaga potężniejszego zaplecza technologicznego od systemu, który zbiera i wysyła dane dla niespełna 10 pokoi. Konkretne kwoty to już zawsze kwestia indywidualnych ustaleń pomiędzy hotelarzem / menadżerem obiektu noclegowego a producentem systemu komputerowego. Na przykładzie NFHotel: cena channel managera do 7 pokoi wynosi niespełna 100 zł, a w przypadku 70 pokoi miesięczny abonament wynosi ok. 300 zł. Oczywiście trzeba dodać do tego należności za sam program hotelowy oraz ewentualnie inne usługi dodatkowe.
Cena channel managera - zobacz połączenie programu hotelowego z Profitroom.