Pod biznesowym pojęciem housekeepingu mieszczą się czynności prania, odkurzania, mycia podłóg i okien, zmiany pościeli, zamiatania, robienia zakupów, przygotowywania jedzenia, prasowania… to wszystko, co w zamierzchłych (choć nie tak dawnych) czasach zwykło uważać się za wyłączne obowiązki gospodyni domowej. Nie będziemy tu jednak rozpalać światopoglądowych dyskusji, tylko przybliżymy temat komputerowych systemów housekeepingu dla hoteli.
Specjalistyczne oprogramowanie do prowadzenia obiektów turystycznych powinno składać się z mnóstwa rozmaitych funkcjonalności, które pozwolą usprawnić i przyspieszyć wiele codziennych czynności. A niektóre nawet w pełni zautomatyzować, jak choćby obsługę rezerwacji on-line czy tych klientów, którzy korzystają z pośrednictwa portali rezerwacyjnych OTA (zobacz NFHotel Channel Manager). Zintegrowany z programem hotelowym system housekeeping z całą pewnością zalicza się do tej pierwszej kategorii. Zasada jest prosta - im więcej obszarów pracy rejestruje oprogramowanie (w taki czy inny sposób), tym szersza skala automatycznego tworzenia zadań do wykonania. Bez ręcznego liczenia, dopytywania się personelu u przełożonych, biegania po kolejne wytyczne po wykonaniu pracy.
Krótko i dobitnie: odpowiednie wdrożenie systemu housekeepingowego do hotelu przyniesie znaczące oszczędności czasowe. Czyli czegoś, czego nie sposób dokupić za żadne pieniądze - przy czym można to wykorzystać na produktywne, przynoszące wymierne efekty działania. Za modelowy przykład ilustrujący powyższą tezę posłuży nam NFHotel - polski program hotelowy, zdecydowanie jeden z najbardziej innowacyjnych na rynku. Wbudowany moduł sprzątania dla pokojowych dokładnie pokazuje, które pokoje wymagają porządków. A także jakie konkretnie usługi mają być przeprowadzone. Oczywiście systemowi housekeepingowemu dla hoteli daleko jeszcze do inteligentnego domu, ale to niewątpliwie duży krok w tym właśnie kierunku.
Zobacz program dla apartamentów - tu w szczególności sprawdzi się moduł sprzątania.
W opisywanym programie hotelowym wygląda to w taki sposób, że zarządca/administrator jeden jedyny raz wprowadza schemat cyklicznych porządków. Ten z reguły opiera się na statusie pokoi i rezerwacji, z okazjonalnymi interwencjami na prośbę gości. Naturalnie automatyczny system housekeeping dla hoteli będzie obejmował przede wszystkim te zaplanowane zawczasu sprzątania. Po prostu kiedy oprogramowanie wykryje, że dany pokój wymaga uwagi - bo goście wyjechali albo gospodarze robią przegląd co 3 dni itd. - oznacza go odpowiednio i dodaje do raportów. I tak tego typu dokumenty pokazują z dużym wyprzedzeniem, jaki zakres działań porządkowych będzie do przeprowadzenia w danym dniu. Z kolei personel pokojowy może odznaczać posprzątane pokoje, co dla recepcjonistów witających gości przyjeżdżających do obiektu stanowi kluczową informację. Wszystko dyskretnie na ekranie programu hotelowego, bez wykrzykiwania na cały głos że “piętnastka zrobiona”.
System housekeepingowy dla hoteli w NFHotel już teraz jest bardzo przydatny, a niewątpliwie ma jeszcze ogromne pole do rozwoju. Żeby wspomnieć tylko moduł gastronomiczny, połączony ze stanami magazynowymi i menu. Lista na zakupy stworzy się sama, w zależności od szacowanego zapotrzebowania na produkty do przygotowania wyżywienia dla obecnych i meldujących się wkrótce gości. A jako że polski program hotelowym jest systematycznie wzbogacany o nowe funkcjonalności, taki rozwój we wbudowanym systemie housekeeping dla hoteli jest tylko kwestią czasu. Oraz środków i zasobów.