Era inteligentnych “smartdomów” zdaje się zbliżać nieuchronnie, coraz większymi krokami. W branży turystyczno-hotelarskiej już teraz na porządku dziennym są informatyczne rozwiązania, które wydatnie pomagają w organizacji szeroko pojmowanych prac porządkowych. Być może oprogramowanie housekeepingowe dopiero raczkuje, wszelako już teraz jest w stanie przynieść bardzo wymierne korzyści. A potencjał do szybkiego rozwoju ma niewątpliwie bardzo duży.
W całym tym szale na inteligentne systemy rozchodzi się o to, aby użytkownik zaoszczędził jak najwięcej czasu. Program hotelowy z wbudowanym oprogramowaniem housekeepingowym będzie bardzo dobrym rozwiązaniem głównie dla tych obiektów, w których podział obowiązków jest ściśle rozgraniczony - nie ma ludzi “od wszystkiego”, co niestety często bywa równoznaczne z jakością “do niczego”. Zresztą realia hotelarskie wyglądają w ten sposób, że personel pokojowy nie ma stałych etatów, tylko dostają cykliczne zlecenia. Wymiarem godzinowo-płacowym dopasowywane do aktualnych potrzeb. Dzięki oprogramowaniu housekeepingowemu z dużym wyprzedzeniem widać, co trzeba będzie zrobić w nadchodzących dniach. I dzięki temu wcześniej zamówić usługi sprzątania, bez nerwowego oczekiwania czy zleceniobiorcy będą akurat dostępni.
Doskonałym przykładem wyposażonego w taki praktyczny moduł sprzątania programu hotelowego będzie NFHotel. Polski, działający w pełni on-line, dostępny na wszystkich urządzeniach mobilnych system. Funkcjonalność oprogramowania housekeepingowego zasadza się na dwóch, a w zasadzie trzech filarach. Pierwszy z nich wprawdzie wymaga bezpośredniego zaangażowania administratora… ale generalnie niezbędne w tym etapie czynności wykonuje się raz, a do tego robi je producent w ramach początkowej konfiguracji. Mowa o wprowadzeniu wszystkich wykonywanych usług sprzątania do systemu i określeniu okoliczności ich występowania. Przegląd pokoi co parę dni, porządki po wyjeździe, przygotowanie pokoi do przyjazdu etc.
Na tej podstawie oprogramowanie housekeepingowe zintegrowane z grafikiem rezerwacji w programie hotelowym może automatycznie generować specjalne raporty. Taki dokument wyraźnie pokazuje co, gdzie i kiedy trzeba będzie zrobić - zgodnie z zasadami ustalonymi przez gospodarzy obiektu. A skoro komputer jest w stanie sam wygenerować taką listę, odpada konieczność ślęczenia z kartką nad grafikiem rezerwacji i dopisywania kolejnych rzeczy do zrobienia w miarę pojawiania się nowych gości.
W oprogramowaniu housekeepingowym NFHotel jest nawet specjalna funkcja dla pokojowych. Dzięki niej uporządkowany już pokój osoba sprzątająca może natychmiast oznaczyć jako gotowy, w specjalnej aplikacji na telefon. A następnie przejść do kolejnego, na ekranie oznaczonego na czerwono - opisanego stosownie do zadania, które trzeba tam wykonać. Z kolei recepcjoniści widzą, że posprzątany pokój zmienił status na zielony, czyli przygotowany już do zakwaterowania gości. A wszystko odbywa się szybko, bez biegania do jakiejś listy na zapleczu czy pokrzykiwania po korytarzu - szczególnie przydatne jest to przy apartamentach które bywają rozproszone.
Możliwości oprogramowania housekeepingowego wykraczają daleko poza błyskawiczne raportowanie szeroko pojmowanych porządków. Żeby wymienić tylko tworzenie listy zakupów do kuchni, na podstawie aktualnego menu, liczby i wielkości porcji serwowanego wyżywienia oraz stanu zaopatrzenia. Wzbogacenie programu NFHotel o tego rodzaju opcje stanowi tylko kwestię czasu. A biorąc pod uwagę szybkie tempo rozwoju systemu, z pewnością będzie to szybciej niż później.